3 min. čítania

Ako „to“ robiť v reklame?..So spotrebiteľom!

Reklama je kreatívny biznis, nie je však len o kreativite. V konečnom dôsledku má reklama podporiť predaj, či prezentovať určité posolstvá cieľovému trhu. V tomto blogu by som sa rád venoval funkčnej stránke reklamy a jej priamemu kontaktu so spotrebiteľom. Inšpiroval ma k tomu aj článok na Forbes.

kreativa-vs-ucelovost

Kreatíva na prvom mieste?

Na začiatok si povedzme, že kreatívne spracovanie akýkoľvek reklamných (a aj PR) formátov je v dnešnej dobe potrebná vec. Ľahšie získavame pozornosť spotrebiteľa najmä v miestach, kde je reklamy veľký pretlak. Ľudia majú radi nové, zaujímavé, estetické a zábavné nápady a myšlienky.  Preto,  takáto reklama vie byť zapamätateľnejšia a je pravdepodobnejšie, že bude reprodukovaná v osobnom alebo social media reťazci. Avšak, musíme si dať veľký pozor, aby kreatíva kampane, alebo hoc len banneru, nebola sama pre seba, a aby sme za ňou videli aj účelový rozmer, ktorý je na konci dňa pre klienta smerodajný a zaváži aj pri ďalšej spolupráci medzi klientom a agentúrou. Kreatíva je povinným bonusom každému klientovi, ktorý sa rozhodne komunikovať svoje služby a produkty agentúrnou cestou. Základom však má byť nastavenie merateľných indikátorov, ktoré budú o úspešnosti kampane hovoriť. Je dôležité sa pripraviť, teda vyčleniť segmenty, nájsť cieľovú skupinu, zvoliť správny spôsob komunikácie (tone of voice) a zvoliť vhodné mediálne formáty.

Jednou z najdôležitejších otázok, ktoré si kladieme, keď premýšľame nad tým, ako nastavíme komunikáciu pre klienta je: Ako komunikuje konkurencia? Nechceme predsa, aby sme klientovi ponúkli riešenie, ktoré je už v obehu a spotrebiteľa by len miatla a určite by nepomohla k lepšej zapamätateľnosti a k zlepšeniu ekonomickej situácie, postavenia na trhu či správnemu posunutiu positioningu.

Inšpirácia u spotrebiteľa

Inšpiráciu na to, akou cestou sa vybrať hľadáme často predovšetkým u spotrebiteľa. Je to celkom logický krok. Ak nášho zákazníka spoznáme, vieme pracovať s konkrétnymi detailmi. Ide napríklad o jeho potreby, jeho nákupné správanie, jeho preferencie, jeho „customer journey„,  teda znázornená cesta od začiatku až po koniec nákupu (prípadne znalosť nákupného cyklu). Ak sa na túto „customer experience“ pozrieme z dostatočnej vzdialenosti, môžeme si všimnúť súvislosti, korelácie, podnety a problémy, ktoré sme do vtedy my, ale najmä klient, nemuseli vnímať. Na čo je nám to dobré?

Už náhlym nástupom a efektívnosťou performance ( výkonnostného) marketingu je jasné, že trendom je približovať produkt a služby zákazníkovi, aby ten musel spraviť, čo najkratšiu cestu. Pridávaním rôznych doplnkových služieb a servisu aj k čisto produktovým značkám túto cestu nie len skracuje, ale robí ju príjemnejšou a jednoduchšou. A to zákazník dokáže veľmi pozitívne ohodnotiť. Samozrejme, takéto podnety na zmeny a úpravy v „user experience“ predpokladajú, že nášho spotrebiteľa budeme poznať a s ním aj jeho potreby a jeho problémy. Ak ich budeme efektívne riešiť, sám spotrebiteľ bude mať nie len dobrú a pozitívnu skúsenosť, ale v ére sociálnych sietí môže tento svoj pocit ľahko zdieľať so svojím okolím a aj táto verzia „word of mouth“ je dôveryhodná a účinná.

Znalosť spotrebiteľa je nie len nutná súčasť marketingovej stratégie, ale aj inšpirácia a zásobáreň nápadom pre kreatívne riešenia, ktoré sú relevantné, účinné, rezonujú u spotrebiteľa a ponúkajú efektívne riešenie klientových cieľov. Krásne spojenie kreatívy a určitého spotrebiteľského problému je nemecká reklama pre Mini. Posolstvo: „Benefit kratšej cesty.“ Pozrieť si to môžete tu. 🙂

Zdieľať článok