Na najväčšej akcii firemného dobrovoľníctva v strednej Európe s názvom Pro Bono Maratón sme pre občianske združenie Mládež ulice vytvorili novú vizuálnu identitu.

Občianske združenie Mládež ulice sa venuje terénnej sociálnej práci a poskytovaniu služieb pre deti, mládež a rodiny z bežného i sociálne znevýhodneného prostredia.

Problém: Nejednotná a nejasná vizuálna identita

Komunikačné materiály boli vytvárané prevažne pracovníkmi a členmi občianskeho združenia. Keďže neexistovali žiadne mantinely, ktoré by usmerňovali tvorcov, materiály pôsobili veľmi nejednotne a nekoncepčne.

Karina Andrášiková, Mládež ulice: „Môže sa zdať, že mať dizajn manuál či pekné plagáty je nepodstatná vec, ktorou nezachránime osudy detí v ťažkých životných situáciách. Na druhej strane nám to dáva tvár – takto vyzerá Mládež ulice, takto sa prezentuje nielen pred očami detí z našich nízkoprahových programov, ale aj pred verejnosťou a donormi. Účasť na Pro Bono Maratóne nám dala práve túto novú tvár, ktorá bude zrozumiteľná, jasná a pomôže nám budovať si vzťahy s ľuďmi z komunít, komunikovať s deťmi, rodičmi ale aj s donormi, ktorí nám aj skrz ňu môžu pomôcť pokračovať v našej práci, pretože jej budú lepšie rozumieť.“

Prístup k riešeniu

______

Jednoduchý princíp tvorby komunikačných materiálov, ktorý zvládnu deti všetkých vekových kategórií.
______

  • Možnosť vytvárať komunikačné materiály bez využitia grafických programov
  • Jasná definícia grafických prvkov a princípov, ktoré zabezpečia jednotnosť vizuálov
  • Využitie arteterapie – liečenie pomocou aktívneho zapojenia do umeleckej tvorby a kreatívneho procesu

Riešenie

S cieľom zjednotiť vizuálnu komunikáciu OZ Mládeže ulice sme pripravili ľahko rozpoznateľný  a finančne nenáročný koncept, ktorý využíva kreatívny potenciál samotných detí. Postup je jednoduchý: deti vytvoria malé umelecké diela, ktoré obsahujú zjednocujúce grafické prvky:

  • vecné objekty položené na bielom, prípadne farebnom štruktúrovanom papieri
  • definovaná skupina fontov, ktoré je možné jednoducho napodobniť rukou (handwrite font)
  • logo, ktoré je možné aplikovať aj prostredníctvom pečiatky
  • maliarska šmuha v preddefinovaných pastelových odtieňoch
  • pokiaľ je to možné – podpis autora vizuálu

Po aplikovaní uvedených prvkov, deti vytvorené dielo odfotia, v prípade potreby jemne graficky upravia a originálne vizuály sú pripravené na distribúciu. Malí tvorcovia sa tak zároveň učia novým zručnostiam a sami dotvárajú vizuálnu identitu združenia, ktoré navštevujú. Celý proces tvorby je nezávislý na počítačovej grafike, využíva detskú tvorivosť, ľahko pochopiteľné princípy a jasne vymedzené prvky.

V prípade potreby, je možné vytvárať navrhnuté vizuály aj pomocou grafických programov, nakoľko všetky využité prvky majú aj svojich digitálnych dvojníkov. Aj v tomto prípade bude výsledok veľmi podobný ručne vytvorenému dielu.

Logotyp

Nový logotyp vychádza z filozofie združenia. Neukončený kruh predstavuje otvorenosť voči spoločnosti, rozmanitosť písma symbolizuje jedinečnosť každého dieťaťa a šarkan je obrazom detskej hravosti a slobody. Logo sa dá zároveň ľahko aplikovať na všetky komunikačné materiály v podobe pečiatky.

logo_nahlad

Farby

Pre vizuálnu komunikáciu značky je dôležitá jasne definovaná farebná škála.

Pri tvorbe vizuálov sme použili ľahko dostupné farby.

dasdas

Typografia

Pri výbere fontov sme sa opäť nechali inšpirovať offline svetom. Hľadali sme fonty, ktoré budú ľahko napodobniteľné voľnou rukou, budú pôsobiť rôznorodo, no zároveň jednotne. Tieto podmienky najlepšie spĺňa pomerne početná rodina fontov s názvom „Harman“.

font

Vizitky

Vizitka je významnou nositeľkou identity organizácie, a preto sme si dali na jej previazanosti s novým vizuálom skutočne záležať.  Na prednú stranu sme napísali kontaktné údaje a na zadnú sme aplikovali maliarsku šmuhu, doplnenú o logo vo forme pečiatky.  Celé riešenie je vizuálne pútavé, cenovo nenáročné a odráža hravosť a aktivity občianskeho združenia.

visit-card-blue-2

Office materiály

Aby bola komunikácia jednotná v rámci všetkých výstupov, aj office materiály obsahujú vyššie uvedené prvky – maliarsku šmuhu a logo vo forme pečiatky.

02-Overhead-Shot

Plagáty

Počas 12 hodinového maratónu sme ako príklad uplatnenia novej vizuálnej identity vytvorili tri plagáty – vizuál zameraný na darovanie 2% z daní, pozvánku na Vianočné pečenie a pozvánku na pripravované stretnutie komunít s názvom „Arte piknik“. Do tvorby sa zapojili predovšetkým zástupcovia združenia Mládeže ulice. Vyskúšali si tak celý proces tvorby od výberu predmetov až po finálne spracovanie výsledného plagátu.

Plagaty

Online

Dôležitá je vhodne zvolená kombinácia offline a online kanálov. Združenie sa špecializuje na prácu v teréne, takže veľká časť povedomia sa šíri ústnym podaním a prostredníctvom printových materiálov. Online prostredie ponúka veľmi široké spektrum nástrojov, kde je veľmi potrebné nenechať sa strhnúť kvantitou, ale zamerať sa na kvalitu, a teda pravidelnú aktualizáciu obsahu. V prípade Mládeže ulice hovoríme o troch základných kanáloch – webová stránka, Facebook a newsletter. Pre združenie sme tak vytvorili niekoľko odporúčaní pre skvalitnenie webovej stránky, návrh na komunikáciu na Facebooku a grafický návrh newslettra, ktorý sa rozpošle potenciálnym podporovateľom a klientom, rovnako aj predstaviteľom verejnej správy.

newsletter

 


 

Zhodnotenie klienta

Karina Andrášiková, Mládež ulice: „Sami sme boli prekvapení, ako sa za taký krátky čas dá vymyslieť a vyprodukovať toľko práce. Čas sme však využívali efektívne, už aj samotná príprava tomu veľmi napomohla. Úlohy boli dobre rozdelené a zapojení do procesu tvorby sme boli aj my, čo bolo výborné. Podarilo sa nám toho spraviť oveľa viac, ako sme si vôbec mysleli. Vďaka tomu máme kompletný dizajn manuál s novým logom, ktorý presne odráža posolstvá našej práce. Naučili sme sa ako vyrábať offline aj online verzie plagátov, ako sa prezentovať na sociálnych sieťach a už uvažujeme nad tým, ako po novom bude vyzerať naša webová stránka. Tešíme sa, že k našim 15 narodeninám sme získali nové oblečenie, ktoré nás charakterizuje a veríme, že bude uchopiteľnejšie aj pre decká, ale aj pre našich podporovateľov a verejnosť.“

 


Kreatívny team SCR ProBono

  • Martin Janek – Art Director
  • Ivana Záhorová – Account Manager
  • Lukáš Smiešny – Graphic Designer
  • Martin Beber – Graphic Designer
  • Karin Andrášiková – projektová manažérka Mládež ulice
  • Eva Košťálová – projektová manažérka Mládež ulice
  • Peter Kulifaj – predseda organizácie Mládež ulice
 

pri-praci

 

Viac o Pro Bono Maratóne sa môžete dozvedieť aj na webovej stránke Nadácie Pontis, ktorá je hlavným organizátorom podujatia.

(Skromne sa pochválime. Aj webová stránka Nadácie Pontis je našim dielom : ))

 

 

Martin Janek

Martin Janek

Chief Design Officer - Art direction & design. Lyžiar, hokejista, bajker. Architektúra, hudba, knihy.

More Posts

Zdieľať článok