Webové stránky, ktoré neobsahujú veľké množstvo dát či komplikovanú funkcionalitu, ale sú skôr založené na vizuálnom contente (multimédiá), sa začínajú v dnešnej dobe štylizovať do podôb na aké sme doteraz neboli zvyknutí. Táto štylizácia akoby vychádzala z princípov používaných v DTP pri zalamovaní prezentačných materiálov či časopisov.

Napriek tomu, že web sa vďaka UI patternom uniformuje (viď boom UI patterns), vzniká alternatívny smer stavby layoutov webových stránok, ktorý je kreatívny, neštandardný, iný a neopozeraný. Práve o tomto smere by som sa tu chcel trochu rozpísať.

Je vhodné použiť ho pre prezentačné stránky, kde sa pracuje s multimédiami (obrázky, videá a pod.) a je požadovaná určitá miera neštandardnosti, inovácie vo formálnej zložke. Naopak nie je vhodný pre stránky, kde sa pracuje s veľkým množstvom informácií (portály, aplikácie a pod.).

To, čo ma viedlo k napísaniu tohto článku bolo, keď do tendra pre Zlatý Bažant kreslili naši DTP grafici používateľské rozhrania – a sú fakt super. Vtedy som si spomenul aj na starší článok na mojom blogu. Chalani totiž intuitívne volili prístup, ktorý nie je deformovaný uniformnosťou toho ako vypadá dnešný web, ale čiastočne vychádzali zo svojich poznatkov a skúseností na poli DTP a reklamného remesla. Dnešné technológie takýto prístup umožňujú.

Mám za to, že grafický design

  • je iba jeden – dobrý. Ten druhý je zlý a nezaujíma ma.
  • je myšlienkový proces. Je to o myšlienke, nie o softvéri alebo aktuálne bežiacich štylizáciách prvkov (keď sa robia lesklé tlačítka robia ich všetci, keď sa robia zaokrúhlené tlačítka, opäť ich robia všetci – zväčša domapečený detský grafici).
  • sa očisťuje od rozdelenia na DTP a web. Je to samozrejme aj preto, lebo dnešné zariadenia majú vysoké rozlíšenia a teda „výkres“, na ktorý sa kreslí, veľa obsiahne.

Moderný onscreen dizajn je založený na klasických prvkoch grafického dizajnu

  • layout založený na gride (ten je tu 150 rokov)
  • práca s typografiou
  • polia textu v stĺpcoch
  • práca s čiarami a ich hrúbkou
  • veľké farebné plochy, pastelové či klasické farby
  • veľké fotografie

Presne tieto isté hodnoty sú typické aj pre kvalitný návrh tlačovín. Nároky kladené na profesné znalosti sa týmto zvyšujú a badať určité preosievanie zrna od pliev. V tejto súvislosti je pre mňa zadosťučinením odchod skeumorfických prvkov.
______________

 

V tejto súvislosti sa mi pripomína môj obľúbený výrok:

„Design is silent ambasador of your brand.“

— Paul Rand

______________

Ukážky webov takejto konštrukcie

Live URL

Výborným zdrojom inšpirácie tohto smeru je pre mňa web siteinspire.com. Ak sa chcete naladiť na rovnakú vlnu, navštívte práve túto stránku.
Menším príkladom je web pre tanečnú skupinu Laciho Strika – Strike Force One. Veľmi jednoduché a elegantné riešenie založené na platforme Readymag. Responzivita je samozrejmosťou.

Grafické návrhy layoutov

Všímajte si netradičnosť zalomenia obsahu a pritom stále v gride. Tiež si všímajte jednoduchosť riešenia. Ako som už spomenul, sú to prezentačné weby alebo weby založené na kvalitnom vizuálnom obsahu.

6a6871d3acb464e863f15010fcd3d1bd 5974cad0a13ac8e69bd091d77dfad538 2c3c9c226fd7c95f0b76a07672e2dea1 9e3e9c30aad37aa643715125d86f1a5b 56d058086865c8d3585eb633f46777b3 30c1d923677059da42db5fe87812871c 86602eb1c1aac7f053fc7425a0341a22 9832e922ca8ae856f56ff8d30f51a41c 7168982cbf99bc5592815b2015c66d7f fd57fd94590c3b1e79f22c3b8682156c 499e1a7be16a9ac7721bf5dc1266e938


 

Prepojenie DTP a online

Nádherný príklad prevodu printovej podoby do online s podtrhnutím vizuálnej stránky Corporate Identity SILO Theatre:

25a933decc1c3f5eb553b0d99104d5b622a0567c40e69dabfb1046f784ca1d91 0d0b11564e284e83a68c1ecc5c3e1d78e47cf67653f62ff3c3b1edca98c70ff997c38c03c44afda0ce85155a89316496

 


 

 „Nevidíme veci také, aké sú, ale také, akí sme my.“

 

Prajem všetkým klientom veľa odvahy pre riešenia, ktoré ich značku posunú ďalej.

M.

 

Martin Janek

Martin Janek

Chief Design Officer - Art direction & design. Lyžiar, hokejista, bajker. Architektúra, hudba, knihy.

More Posts

Zdieľať článok
  • Erik Novacek

    Trochu faux-pas – hrubica v slogane 🙂
    „Nevidíme veci také, aké sú, ale také, aký sme my.“
    Nebudem radit, dufam, ze si ju najdete aj sami…