Keď zadáte do prekladového slovníka slovíčko „design“ zistíte, že toto slovíčko označuje „návrh“. To, aby výsledok práce dizajnéra obsahoval nápady a riešenia, považujem za najdôležitejší aspekt jeho práce.

Viete ako povedia ľudia, ktorí navrhnú strojovú súčiastku čo vytvorili? Povedia vytvoril som „design“. Áno, vytvorili návrh niečoho funkčného. Dizajnér vytvára niečo, čo má okrem vizuálnej stránky aj stránku funkčnú – po stránke mechanicky funkčnej alebo napríklad komunikuje nejaký message – je to jeho funkcia. Toto je rozdiel medzi dizajnom a grafikou (aj preto vznikol grafický dizajn 🙂 ).

Medzi návrhom výrobku a návrhom používateľského rozhrania vidím veľkú paralelu. Dizajn musí byť nadčasový, aby celé diele nezostarlo po morálnej (formálnej) zložke, keďže funkčná zložka bude fungovať až dokonca diela (holiaci strojček, auto, webová stránka, aplikácia a ďalšie).

Synonymom tohto prístupu je osoba Dietera Ramsa, nemeckého dizajnéra, ktorý sa preslávil výrobkami pre značku BRAUN. Bol inšpiráciou aj pre Steva Jobsa a podstatu dizajnu výrobkov Apple. Ukážky prác z jeho dielne nájdete na dieterrams.tumblr.com, výborná microsite predstavujúca jeho osobu je aj https://readymag.com/shuffle/dieter-rams.

Nemám rád prístup typu „klient nedodal podklady“m pretože nie sú nejako extra potrebné. Niekedy mám radšej, keď mám kreatívnu slobodu, ako byť zošnurovaný otrasným dizajn manuálom či nevyužitým potenciálom, ktorý značka má. V SCR sa cítime skôr ako návrhári, architekti riešení, nie ako kresliči obrázkov z dodaných podkladov. Proste vytvárame myšlienky, ktoré pretavujeme do niečoho vizuálneho.

Ako definoval dobrý dizajn Dieter Rams:

1. Dobrý dizajn je inovatívny

Možnosti inovácií nie sú v žiadnom prípade vyčerpávajúce.
Technologický rozvoj vždy ponúka nové príležitosti inovatívneho dizajnu.
Inovatívny dizajn sa vždy vyvíja zároveň s inovatívnymi technológiami a nikdy nie sám o sebe.

2. Dobrý dizajn robí produkt užitočným

Produkt je na to, aby sa používal. Musí spĺňať isté kritériá, nie iba funkčnosť, musí obsahovať psychologickú aj estetickú stránku.
Dobrý dizajn zdôrazňuje užitočnosť produktu.

3. Dobrý dizajn je estetický

Estetika ako vlastnosť produktu je jeho neoddeliteľnou súčasťou pretože produkt, ktorý používame denno denne, ovplyvňuje našu podstatu a našu duševnú pohodu.

4. Dobrý dizajn robí produkt zrozumiteľný, prístupný a pochopiteľný

Vysvetľuje podstatu produktu. Lepšie povedané, dobrým dizajnom produkt hovorí.
Najlepšie je, keď už produkt/dizajn nevyžaduje žiadne vysvetlenie.

5. Dobrý dizajn je poctivý

Dizajn neurobí produkt viac inovatívny, vplyvný alebo hodnotný ako v skutočnosti je. Dobrý dizajn sa nepokúša manipulovať so zákazníkom, nesľubuje, že produkt je taký, aký v skutočnosti nemôže byť.

6. Dobrý dizajn je nevtieravý

Produkty spĺňajú účel. Nie sú to ani dekoratívne predmety ani umelecké diela. Ich dizajn by mal byť preto neutrálny a decentný, mal by vytvárať priestor pre sebavyjadrenie užívateľa.

7. Dobrý dizajn je nadčasový

Vyhýba sa aktuálnym moderným trendom, preto sa nikdy nezdá zastaralý.

8. Dobrý dizajn je premyslený do posledného detailu

Nič nemôže byť neplánované alebo ponechané na náhodu. Starostlivosť a presnosť v procese dizajnu a tvorby ukazuje rešpekt voči zákazníkovi.

9. Dobrý dizajn je priateľský k životnému prostrediu

Dizajn je dôležitou súčasťou života a prispieva k zachovaniu životného prostredia. Šetrí zdroje v priebehu celého životného cyklu výrobku.

10. Dobrý dizajn je minimalistický

Menej, ale lepšie. Zamerať sa na podstatné aspekty a nezaťažovať návrh nepodstatnými.
Späť k čistote, späť k jednoduchosti!

Ukážky prác Dietera Ramsa:

Práce dizajnéra Dietera Ramsa

Práce dizajnéra Dietera Ramsa

Práce dizajnéra Dietera Ramsa Práce dizajnéra Dietera Ramsa Práce dizajnéra Dietera Ramsa Práce dizajnéra Dietera Ramsa Práce dizajnéra Dietera Ramsa Práce dizajnéra Dietera Ramsa Práce dizajnéra Dietera Ramsa Práce dizajnéra Dietera Ramsa Práce dizajnéra Dietera Ramsa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

// PS: Vlastnili ste iPhone 1?

Ak nie, tak vedzte, že tento výrobok bol úplne na prd. Nedalo sa z neho telefonovať, pretože ste stále nechtiac uchom vypínali mikrofón na dotykovej obrazovke. Proximity senzor totiž prišiel až neskôr, do iPhone 2 a práve preto, aby vyriešil túto chybu. Keď sa telefónom priblížim k uchu, klávesnica sa zamkne. Toto bol len jeden problém, okrem toho tam bolo ďalších 5, ktoré znemožňovali používanie výrobku normálnymi ľuďmi – inými ako geniálnym marketingom sfanatizovaným nekritickými davmi.

Aj to je dôkaz toho, že dobrý dizajn sa vyvíja. Že ak je základná myšlienka dobrá, tak sa na nej dá stavať.

 

Martin Janek

Martin Janek

Chief Design Officer - Art direction & design. Lyžiar, hokejista, bajker. Architektúra, hudba, knihy.

More Posts

Zdieľať článok