Trendy vo vývoji mobilných aplikácií

Vývoj situácie na mobilnom trhu je ako neriadená strela. Pravidlá, ktoré platili pred pár mesiacmi, už dnes neplatia, a to, čo platí dnes, už zajtra nemusí. Našťastie, trendy pri vývoji mobilných aplikácií sa menia podstatne pomalšie. Pre firmy je extrémne dôležité tieto trendy sledovať, predvídať ich a včas sa im prispôsobiť.

Aplikácia ako súčasť digitálneho ekosystému

Dva najpopulárnejšie obchody s aplikáciami (App Store, Google Play) majú dnes cez 2.5 milióna aplikácií. Aj tu dominuje kvantita nad kvalitou, na trh prichádza síce veľa aplikácií, ale len malé percento z nich je aj skutočne dobrých. Vyvinúť zlú aplikáciu nie je nič náročné, preto v obchodoch vidíme desiatky kalkulačiek, flashlight svetiel, RSS čítačiek a množstvo aplikácií, ktoré len recyklujú už zabehnuté nápady. Stále veľa neprofesionálov alebo semiprofesionálov môže začať s vývojom a aj tak robia. Časy, keď aplikácie vznikali na kolene, prelievali pivo z jednej strany na druhú a mali niekoľko miliónov stiahnutí už pomaly končia. Dnes je už veľmi ťažké prísť s originálnym nápadom na aplikáciu, ktorú skupinka nadšencov v priebehu pár víkendov zrealizuje a ktorá dosiahne aj komerčný úspech. Byť originálny už nestačí. Kľúčovým sa stáva user experience a hlavne to, aby sa ľudia k vašej aplikácii neustále vracali a používali ju čo najčastejšie.

Trendom sa stal model, kde je okolo úspešných komerčných aplikácií vybudovaný celý digitálny ekosystém. Ten musí priamo aj nepriamo podporovať hlavnú ideu, okolo ktorej je aplikácia vytvorená. Okrem toho, že vaša mobilná aplikácia plnohodnotne funguje na všetkých najrozšírenejších platformách, komunikuje s okolitým svetom cez komunikačné rozhrania a je radosť ju používať, musí byť podporená webovým riešením s vlastnou užívateľskou komunitou. Samotný úspech pri masových aplikáciách je takmer vždy podmienený práve vznikom takéhoto digitálneho ekosystému. Produkty ako napr. Endomondo, Scribd, Yummly, Spotify, Dropbox, Good Reads sú toho jasným dôkazom.

Biznis aplikácie

Vedľa komerčných mobilných aplikácií sú aplikácie, pri ktorých sa neuvažuje nad masovým rozšírením a kde komerčný úspech nie je dôležitý. Je to skupina biznis aplikácií, ktorých primárnou úlohou sú cost savings, automatizácia zaužívaných procesov spolu s podporou core biznisu. Presah mobilných aplikácii do procesov začíname postupne vidieť aj v stredných a malých podnikoch. Takmer vždy je hybnou silou neexistujúca kontrola nad údajmi, skreslené informácie, pocitové rozhodovanie bez poriadneho analytického nástroja a nemožnosť vyvodiť jasnú zodpovednosť.

Učebnicovým príkladom môže byť napr. manažérska aplikácia na riadenie procesov v sieti reštauračných prevádzok, kde dnes je ešte stále väčšina úloh realizovaná papierovo alebo manuálne. Od evidencie spotreby energií, cez facility manažment až po zaučenie nových ľudí do procesu. Trendom sa stáva chodiť všade s prenosným zariadením, pristupovať cez svoj login, akékoľvek údaje a zistenia zaznamenať priamo na mieste do aplikácie, zanalyzovať ich a  automaticky vyhodnotiť. V kombinácii s existujúcim informačným systémom spoločnosti alebo interným CRM vzniká dokonalý mobilný manažérsky nástroj.

Obrovským rizikom je podcenenie dôležitosti mobilnej aplikácie, ktorá musí byť súčasťou digitálnej infraštruktúry spoločnosti. V praxi takéto projekty často bežia len ako druhoradé projekty bez zapojenia širšieho tímu na strane klienta, dokonca bez zapojenia interného IT oddelenia. Spôsobuje to nedostatočné využitie potenciálu, kde mobilná aplikácia funguje len izolovane bez prepojenia na kľúčové časti spoločnosti.

Fragmentácia

Jednoznačne najväčší problém pri vývoji mobilných aplikácii, ktorý je tu už od začiatku, je fragmentácia zariadení, operačných systémov a technológií. Je to fakt, s ktorým netreba bojovať, treba ho akceptovať. Dnes tu máme platformy Android, iOS a Windows Phone. Podľa posledného výskumu spoločnosti Gartner dominuje jednoznačne Android, vývoj trhu nasvedčuje, že tomu tak bude minimálne najbližšie 2 – 3 roky.

„Do android aplikácie, ktorá ma 100 000 stiahnutí, pristupujú užívatelia z 5400 rôznych zariadení.“

Každá platforma vyžaduje zvládnutie iných postupov, sady technológií a nástrojov, je potrebné zvažovať rozdielne verzie, veľkosti screenov a obmedzenia platformy. Pri serióznych aplikáciách samozrejme rastú náklady na vývoj, údržbu a updaty aplikácie. Výber vhodnej technológie je tak vo väčšine prípadov rozhodnutie číslo jedna.

Hybridné aplikácie

Stále viac počujeme o tzv. hybridných mobilných aplikáciách. Sú založené na koncepte “build once run everywhere”. Vo výsledku máme jednu mobilnú aplikáciu, ktorá s drobnými úpravami dokáže bežať rovnako na Android a iOS zariadení, dokonca aj ako bežná desktopová aplikácia. Podstatne znižujú náklady potrebné na vývoj aplikácie, údržbu a ďalšie rozširovanie. V konečnom výsledku môže ísť o zníženie nákladov až o 30 – 40%, vďaka čomu je možné drahocenný programátorský čas smerovať napr. do user-experience.

V minulosti takéto hybridné aplikácie narážali na slabý performance, ktorý nedokázal konkurovať aplikáciám vytvorením v natívnych technológiach (Java, Objective-C). Toto už prestáva platiť. V obchodoch s mobilnými aplikáciami sú dnes už tisíce úspešných hybridných aplikácii. To, že sa výkon mobilných zariadení každý rok zdvojnásobí tomu len napomáha.

Všetko na dva dotyky

V B2B segmente často vidíme, že sa stále nezohľadňujú princípy vývoja mobilných aplikácii. Vznikajú kópie desktopových aplikácií preplnených funkciami, ktoré síce fungujú, ale nie sú vôbec prispôsobené potrebám mobilného užívateľa. Užívateľ je zahltený množstvom informácií, ktoré sú nepodstatné a potešenie z používania aplikácie je na bode mrazu.

Design a user experience sa stal neoddeliteľnou súčasťou celého procesu vývoja mobilnej aplikácie. Vycibrený user interface a dostupnosť všetkého na jeden dva kliky, kde platí, že menej je viac. Menej tlačidiel, vhodne zvolená farebná škála, väčšie fonty, nenásilné animácie a trendový flat design. Trendom je, že programátor pracuje s radom user interface prvkov (UI toolkit), pomocou ktorých si, podobne ako pri stavbe lega, vyskladá user interface aplikácie.

Ľuboš Černý

Ľuboš Černý

CTO - technický líder, milovník pohody, bežec, športovec a dj 🙂

More Posts

Zdieľať článok
  • Robo Kubáň

    Aplikácie idú ruka v ruke s dnešným biznisom. V podstate ich môže vo svojom vlastnom obore využiť takmer každý. Ja som si dla vytvoriť mobilnú aplikáciu na mieru od chalanov z http://www.eazi-apps.com/sk a môžem povedať, že skutočne vedia čo robia. Aplikácia sa mi navyše vynikajúco vyplatila. Bolo až neuveriteľné koľko mojich zákazníkov z eshopu si ju stiahlo a aktívne využívalo.